מדריך על זכאות לדרכון אוסטרי

בהיותה של אוסטריה חברה באיחוד האירופי, דרכון אוסטרי הוא דרכון אירופי לכל דבר. למעשה, הוא אפילו יותר "נחשב" מדרכונים של כמה מדינות אחרות, ובכך פותח עוד יותר דלתות ואפשרויות. בדומה לדרכונים האירופאים האחרים, גם הדרכון האוסטרי מקנה שורה ארוכה של יתרונות והטבות בתחומי המגורים, הלימודים, הנסיעות, העסקים ועוד. יתרונות אלו עומדים לנגד עיניהם של מבקשי האזרחות האוסטרית. 

 

במדריך הבא נסביר מי זכאי לדרכון אוסטרי, מהו התהליך שצריך לבצע וכיצד יכול משרדנו לסייע.

אז מהם התנאים לזכאות לדרכון אוסטרי

נפתח ונאמר כי זכאות לדרכון אוסטרי ניתנת אוטומטית לכל בעלי האזרחות האוסטרית. למעשה, הוצאת הדרכון היא תהליך נפרד מקבלת האזרחות, המתרחש לאחר שזו התקבלה והינו פשוט וקצר בהרבה. על פי התיקון לחוק האזרחות האוסטרית, שעבר בשנת 2019 ונכנס לתוקף בשנת 2020, יש עבור דרכון אוסטרי זכאות למי שעומד בשלושה תנאים:

  1. במשפחה של מבקש האזרחות יש אנשים שנולדו במדינה שהשתייכה בעבר לאימפריה האוסטרו הונגרית, דהיינו אוסטריה, פולין, יוגוסלביה, צ'כוסלובקיה, איטליה, רומניה והונגריה. אדם זה יכול להיות גבר או אישה, אב או אם, סבא או סבתא ועוד דורות לאחור.
  2. אותו אדם שבגינו מבוקשת האזרחות, התגורר פרק זמן מסוים על שטח המצוי כיום בשליטה של אוסטריה. יש לשים לב שהוא אינו חייב להיות אזרח אוסטרי, ומספיק שהיה תושב.
  3. אדם זה עזב את אוסטריה בין השנים 1933 – 1955 בגין רדיפה ותלאות מלחמת העולם השנייה ושלטון הנאצים.

כדאי לשים לב שאין מגבלה על גילו של מבקש האזרחות, ושאין מגבלה הקשורה למקצועו, לשירותו בצה"ל, לידיעת השפה הגרמנית, למצבו ההשכלתי והכלכלי וכן הלאה. ניתן לבקש ולקבל את האזרחות מבלי לוותר על האזרחות הישראלית או על אזרחויות אחרות שאתם מחזיקים בהן כיום. יחד עם זאת, הדבר תלוי גם בתקנות של מדינות אחרות שאתם אזרחים שלהן, ויש לבדוק את הנושא לפני ביצוע התהליך.

התיקון לחוק משנת 2020 נועד לתקן עוול שנגרם לאנשים שהיו תושבי אוסטריה או אף אזרחיה. על פי החוק, מדובר באנשים שנרדפו או שחששו מפני רדיפה, ולכן עזבו את אוסטריה או שטחים המצויים כיום בשליטה, בין השנים 1933 ל- 1955. ייתכן שבאותה עת היו אזרחים אוסטריים, ייתכן שהיו תושבים בלבד ונעדרי אזרחות, או שהיו אזרחי האימפריה האוסטרו-הונגרית.

לפי החוק האוסטרי מדובר גם באנשים שהייתה להם אזרחות אוסטרית, אך עקב רדיפה או חשש לרדיפה, קבעו את מקום המגורים שלהם מחוץ לשטחה הפדרלי של אוסטריה. לכך מצטרפים אנשים שקיבלו אזרחות זרה מעט לפני עזיבת אוסטריה בגין נישואין, וכן אנשים שגורשו מאוסטריה או נהרגו, ושמקום המגורים העיקרי שלהם נכלל בשטחה הפדרלי של אוסטריה.

ישנן הגדרות הכוללות מקרים נוספים, אך בשורה התחתונה, כמעט תמיד מספיק להראות שהאדם העומד בשלושת התנאים הנ"ל היה יהודי, על מנת להוכיח שהוא עומד בהגדרות החוק.

איך מתחילים בהוצאת דרכון אוסטרי

כאמור, זכאות לדרכון אוסטרי (למעשה לאזרחות), מחייבת עמידה בשלושת התנאים שהוצגו. לכן, בתור התחלה עליכם להבין אם אתם עומדים בתנאים, ובמידה ותזדקקו לעזרה אל תהססו לפנות אלינו כדי שנסייע ללא תשלום וללא התחייבות מצדכם.

בתוך כך, אחד השלבים הראשונים הוא מילוי שאלון מקוון, הנמצא באתר של השגרירות האוסטרית. שוב, ניתן למלא את השאלון לבד וניתן גם להיעזר בנו. מדובר בשאלון מפורט שמטרתו היא לאפשר לכם להבין אילו מסמכים ואישורים תידרשו להציג, וזאת בהתאם לתשובות שתיתנו. בנוסף, השאלון מסייע לרשויות באוסטריה לקדם את התהליך בצורה יעילה.

לא תמיד מצוי בידי מבקשי האזרחות כל המידע על האדם שבגינו מבקשים, שהרי חלפו שנים רבות. לכן, לפני שממלאים את השאלון חשוב שיהיו בידיכם כמה שיותר פרטים. לדוגמא, יש להשיב האם קיימת תעודת קורבן למי מבני המשפחה, האם מתקבלים פיצויים מאוסטריה, האם יש אזרחות אוסטרית שניתנה עקב רדיפת השלטון הנאצי, וכדומה.

מעבר לכך, במקביל למילוי השאלון יש גם למלא הצהרה, המוגשת לשגרירות האוסטרית ברמת גן, ואינה מחייבת נוכחות פיזית שלכם במקום.

איך ממשיכים הלאה?

אחרי שמילאתם את השאלון וההצהרה, מתחיל החלק הממושך של התהליך. כעת עליכם להמציא שורה ארוכה של מסמכים ואישורים, ולקבל אישורים נוטריונים וחותמות אפוסטיל למסמכים הרלוונטיים. אם יש לכם מזל ובמשפחתכם נהוג לאסוף ולשמור בקפדנות מסמכים, המשימה תהיה קלה יותר.

ואולם, במרבית המקרים יש להשיג את המסמכים ממקורות שונים, ולא פעם זו ממש עבודת שורשים המתחקה אחר הגנאולוגיה של המשפחה. לשם כך, ניתן לפנות לארכיונים רלוונטיים, כגון הארכיון האוסטרי הכללי, הארכיון של יד ושם, ארכיון קורבנות הנציונאל-סוציאליזם, אוסף הנישואין והלידות של קהילות אוסטריה היהודיות, ארכיון ארגון הגנאולוגיה היהודית, ארכיון גנזך המדינה, הארכיון הפדרלי, ועוד.

כאמור, לאחר שתמלאו את השאלון המקוון תוכלו לדעת באופן ברור יותר אילו מסמכים עליכם למצוא, וגם הרשויות האוסטריות יוכלו לסייע בכך. בנוסף, ישנם עוד מסמכים שאינם נוגעים רק אל האדם שבגינו מבקשים, אלא משקפים את קשרי הדם שלכם אליו, אותם ניתן להשיג דרך משרד הפנים ודרך גופים נוספים.

כיצד מסתיים תהליך הגשת הבקשה

אחרי שאספתם את כלל המסמכים, ביצעתם תרגומים מעברית לאנגלית או גרמנית, וקיבלתם את אישורי הנוטריון והאפוסטיל הנדרשים, ניתן להגיש את הכל לשגרירות האוסטרית בישראל. יש לציין כי אינכם חייבים להיות נוכחים בעת ההגשה, למשל אם תבחרו שמשרדנו יגיש עבורכם. במעמד ההגשה מבצעים האוסטרים בדיקה ראשונית קצרה יחסית, המוודאת שהכל נמצא, ואם אין בעיות מתחיל תהליך הבדיקה מהצד שלהם.

איננו יכולים לומר בדיוק כמה זמן תיקח הבדיקה, מאחר שקיימים משתנים רבים ובהם גם העומס על המערכת. יחד עם זאת, האוסטרים עובדים ביעילות, וכל תהליך קבלת האזרחות מתחילתו ועד סופו יכול להסתיים תוך פחות משנה.

לבסוף, אם לא נמצאו בעיות ואין צורך להגיש מסמכים נוספים, מתקבלת הודעת אישור על האזרחות, המעניקה עבור דרכון אוסטרי זכאות. כאמור, תהליך הוצאת הדרכון נעשה באופן נפרד מול השגרירות, והוא אינו ממושך במיוחד.

איך אנחנו יכולים לעזור לכם

משרד עו"ד פינקו ברקן מתמחה כבר יותר מחמש עשרה שנה בהוצאת אזרחויות ודרכונים אירופאים. משרדנו נבחר לאחד המובילים בתחום האזרחות וההגירה על ידי Duns 100, הדירוג הנחשב בעולם המשפטי בישראל.

אנו מעמידים לרשותכם צוות מקצועי נרחב, דובר שפות רבות, הכולל עורכי דין מומחים באזרחויות אירופאיות, מתרגמים, נוטריונים ואנשי אדמיניסטרציה. כל אנשי המשרד בהם בעלי ניסיון רב בהתנהלות מול רשויות בארץ ובחו"ל, ולמעשה מעניקים מענה לכל התהליך מתחילתו ועוד סופו, תחת קורת גג אחת. החל במילוי השאלון ועד להגשת המסמכים לשגרירות, אנו מלווים ומסייעים בכל צורך.

יתר על כן, אנו דואגים לכך שהנטל והמעורבות שלכם יהיו מינימאליים ככל הניתן. באמצעות ייפוי הכוח שתיתנו לנו נוציא כל מסמך נדרש, נבצע בדיקות, נשיג חותמות ואישורים, והכל אצלנו במשרד מבלי לערב גורמים נוספים העלולים לעכב ולייקר את התהליך. במילים אחרות, אתם נותנים לנו את האור הירוק ואנו יוצאים לדרך.

ראוי לציין כי בניגוד לגורמים אחרים המציעים את שירותיהם בתחום, אנו משרד עורכי דין, ולכך יש משמעות גדולה. על משרדנו חלים כללים מחמירים שמטרתם להגן עליכם, הלקוחות. לכן, עימנו תוכלו להיות בטוחים שהשירות יינתן בשקיפות מלאה, בהקפדה על רמה מקצועית גבוהה, ותוך מחויבות ודאית לליווי של התהליך מתחילתו ועד סיומו. מעבר לכך, הבחירה במשרד עורכי דין מעמידה לרשותכם אנשים שבאמת בקיאים בחוק הישראלי ובחוק האוסטרי, על כל הניואנסים הקטנים שלו.

לפרטים נוספים – דברו איתנו

מעוניינים להוציא אזרחות ודרכון אוסטריים? פנו אלינו ונבצע עבורכם בדיקת זכאות ללא עלות או התחייבות. כמו כן, ניתן לפנות אל משרדנו עוד היום כדי להתחיל בתהליך של הוצאת האזרחות והדרכון. לפרטים נוספים, לבירור זכאות ולהתחלת התהליך, פנו אל משרד עורכי הדין פינקו ברקן בטלפון 03-6444500.

0 +
שנות ניסיון