אזרחות אוסטרית – שאלות ותשובות

משרדנו מתמחה כבר למעלה מ- 15 שנה בהוצאת אזרחויות ודרכונים של האיחוד האירופי, ובכלל זאת אזרחות ודרכון אוסטריים. לאורך השנים ליווינו אלפי לקוחות עד להשלמת המשימה על הצד הטוב, החלק והיעיל ביותר. 

אם טרם התחלתם בתהליך, בוודאי יש לכם לא מעט שאלות הנוגעות לזכאותכם,, למסמכים שצריך להמציא, לדרך בה התהליך מתבצע, למסגרת הזמנים, ליתרונות שמעניק הדרכון, ועוד. לכן, בעמוד הנוכחי נציג עבור אזרחות אוסטרית שאלות ותשובות נפוצות, שיעזרו לכם לקבל הבנה בסיסית ולמעלה מכך.

בקצרה, את הדרכון האוסטרי יכולים להוציא אנשים העומדים בשלושה תנאים מצטברים. קודם כל, צריך שיהיה במשפחה אדם כלשהו (אבא, אמא, סבא, סבתא, סבא-רבא וכן הלאה), שנולד באחת ממדינות האימפריה האוסטרו-הונגרית. הכוונה היא למדינות הבאות: אוסטריה, פולין, יוגוסלביה, צ'כוסלובקיה, איטליה, רומניה והונגריה.

התנאי השני הוא, שהאדם שבגינו מבקשים את האזרחות, התגורר לאורך תקופת חיים מסוימת על שטח השייך כיום לאוסטריה. התנאי השלישי הוא שאותו אדם עזב את אוסטריה בין השנים 1933 ל- 1955.

מדובר בתנאים יחסית חדשים, שנכנסו לתוקף בשנת 2020. מדובר בתיקון לחוק האזרחות האוסטרית, אשר מטרתו היא לתקן, ולו באופן מועט, כמה מעוולות העבר. כידוע, יהודים רבים באוסטריה ובמדינות הסמוכות סבלו מרדיפות השלטון הנאצי, וכן מהשלטונות המקומיים ומהאנטישמיות באוכלוסייה הכללית. עקב כך, רבים מצאו את עצמם נאלצים לעזוב את מקום מגוריהם, לעיתים לוותר על אזרחותם האוסטרית, ולעיתים לעבור ממדינה אחרת לאוסטריה. התיקון לחוק נועד להרחיב את מעגל הזכאים לאזרחות אוסטרית, כולל חידושה לאנשים שהיא נשללה מהם בעבר.

עד לפני התיקון לחוק, הייתה חשיבות לשאלה זו. חוק האזרחות הקודם יצר אפליה בכך שקבע שרק מי שאביו היה אזרח אוסטרי יכול לקבל אזרחות. (ניתן היה לקבל אזרחות גם בגין אמא אוסטרית שילדה מחוץ לנישואין). לפי החוק החדש, אין עוד משמעות להיותו של קשר הדם לגבר או לאישה. כמו כן, אין זה משנה אם מוציאים את האזרחות בגין זכאות לפי דור ראשון או שני. למשל, נכדה יכולה לקבל את האזרחות בגין סבתה, ואפילו אין צורך שאימה תוציא בעצמה אזרחות אוסטרית.

הבנתם נכון. בעבר, האדם שבגינו מבקשים זכאות חייב היה להיות אזרח אוסטרי. אבל לפי החוק החדש, מספיק שהתגורר בשטחים המהווים כיום חלק מאוסטריה המודרנית. זאת, כמובן, בנוסף לשני התנאים המצטברים האחרים, של מקום הלידה ושל עזיבת אוסטריה בשנים 1933- 1955.

לא. זה לא משנה. אנשים בכל הגילאים יכולים להוציא כיום את האזרחות האוסטרית. זאת לעומת החקיקה הקודמת, שהגבילה את הזכאות רק למי שנולדו לפני ספטמבר 1983. יש לציין כי ניתן להוציא את האזרחות גם לקטינים, אפילו אם הוריהם אינם מעוניינים להוציאה בעצמם. כל ההבדל בין בגירים לקטינים הוא רק בכמה מסמכים ופרוצדורות פשוטות. כמו כן, אם אדם מוציא לעצמו אזרחות, הרי שילדיו יהיו זכאים בגינו. למעשה, הם ממילא זכאים בגין האדם המקורי. במידה ורוצים להגיש בקשה לכמה אנשים ביחד, אנו ממליצים לכרוך הכל בבקשה אחת. 

כאן התשובה פחות נעימה. לא, בן או בת הזוג שלכם לא יהיו זכאים לאזרחות אוסטרית אם אתם אזרחים אוסטריים. הם גם לא יהיו זכאים בגין האזרחות של ילדיכם.

יש כמה סייגים אישיים. אם יש לכם עבר פלילי ובמיוחד בעבירות חמורות, יתעורר קושי בהוצאת האזרחות האוסטרית. חלק בלתי נפרד מהוצאת האזרחות היא הגשת תעודת יושר מהמשטרה. מצד שני, נתונים אישיים שהיו בעבר בעייתיים כבר ירדו מהפרק. למשל, אם קודם משרתי קבע בצה"ל לא יכלו לקבל אזרחות, כיום הם יכולים. בנוסף, אין שום מגבלות הקשורות לידיעת שפה, למצב כלכלי, למידת ההשכלה וכדומה.

לא. כיום ניתן להחזיק את שתי האזרחויות במקביל. גם אם יש לכם אזרחויות נוספות תוכלו להמשיך להחזיק בהן. יחד עם זאת, ייתכן מצב עתידי בו תוציאו עוד אזרחות של מדינה מסוימת, ובשלב זה תצטרכו להחליט האם לוותר עליה או על האזרחות האוסטרית שלכם.

מובן שיש קשר בין האזרחות האוסטרית לדרכון, אבל הם שונים. ממש כפי שהאזרחות הישראלית מזכה אתכם בדרכון, כך גם האזרחות האוסטרית. במילים אחרות, האזרחות קודמת לדרכון, שהוא רק תעודת מעבר בין מדינות. התהליך שמבצעים מיועד להשגת האזרחות, ולאחר מכן השגת הדרכון כבר כרוכה בפרוצדורה הרבה יותר פשוטה ומהירה.

איננו יכולים לומר בוודאות ובדיוק כמה זמן ייקח התהליך שלכם. הדבר תלוי במשתנים כמו נתוניו של האדם שבגינו מבקשים, נתונים אישיים שלכם, מספר המבקשים, ובעיקר – עד כמה קל או קשה יהיה להשיג את המסמכים והאישורים הנדרשים. יחד עם זאת, על מנת לסבר את האוזן, את התהליך ניתן לסיים גם תוך פחות משנה. זהו זמן קצר בהרבה ביחס למדינות אחרות החברות באיחוד האירופי, בהן התהליך יכול לקחת גם למעלה משנתיים.

לא רק באוסטריה. מכיוון שאוסטריה חברה באיחוד האירופי, הרי שתוכלו להתגורר בכל מדינות האיחוד, בלי סידורים מיוחדים. יותר מכך, תוכל לעשות עסקים בחופשיות במדינות האיחוד, ותוכלו לעבוד בהן בלי צורך בויזת עבודה או בהזמנת מעסיק. אם השתלבתם בעבודה מסודרת כשכירים, תוכלו גם ליהנות מתנאים סוציאליים כמו הפרשות פנסיוניות, ימי חופשה, ימי מחלה וכדומה.

הרבה דברים. למשל, הוא פותח את דלת הכניסה למדינות רבות בעולם, כולל כאלו שלא תוכלו להיכנס אליהן עם דרכון ישראלי. גם לא תצטרכו להוציא ויזה לארה"ב, על כל המשתמע מכך מבחינת הפרוצדורה והזמן. יותר מזה, עם אזרחות אוסטרית אתם (והילדים שלכם!) תוכלו ללמוד בחינם בקשת רחבה של מוסדות, וישנם עוד מוסדות רבים המציעים תוכניות לימודים מסובסדות. 

בעיקרון, כן. אין מניעה שתבצעו את התהליך בכוחות עצמכם (כמובן שתזדקקו לכל הפחות לשירותיו של נוטריון). יחד עם זאת, כדאי מאוד שתקראו את המידע באתר שלנו לגבי תהליך הוצאת האזרחות, ותשפטו בעצמכם אם זו משימה שתוכלו לעמוד בה לבד. הניסיון מראה שכמעט כל מי שמנסה להוציא את האזרחות באופן עצמאי, מבין בשלב זה או אחר שנדרש סיוע מקצועי.

קיימים כמה אתגרים. קודם כל, צריך להכיר היטב את החוק האוסטרי ואת התיקון החדש, ומכאן להבין האם אתם עומדים בתנאים. שנית, ישנם מספר גורמים שצריך להתנהל מולם, כגון השגרירות האוסטרית, ארכיונים לאומיים בישראל ובחו"ל, משרד הפנים, משרד החוץ, המשטרה וכדומה. בנוסף, צריך לדעת בדיוק אילו תעודות נדרשות עבורכם לפי השתלשלות ההיסטוריה המשפחתית, ומהיכן וכיצד מוציאים את התעודות. תצטרכו גם לתרגם מסמכים מעברית לאנגלית או גרמנית, לקבל אישור נוטריון, לקבל חותמת אפוסטיל, ועוד. אז בשורה התחתונה, התהליך יכול להיות מורכב למדי למי שאינו מכיר אותו.

אנו לא רק 'עוזרים'. למעשה, מרגע שתתנו לנו את 'המפתחות' ננהג את המכונית עד ליעד. יש לנו צוות מקצועי מנוסה מאוד המורכב מעורכי דין, נוטריונים, מתרגמים, אנשי אדמיניסטרציה, וכן עורכי דין העובדים איתנו בחו"ל. ביכולתנו לטפל בכל התהליך תחת קורת גג אחת, בלי שתצטרכו להתרוצץ בין גורמים שונים. אחרי שתתנו לנו את ייפוי הכוח, נוציא כל מסמך אפשרי למענכם ונשאף להוריד את המעורבות שלכם למינימום. 

בתור עורכי דין, אנו מחויבים לכללים אתיים ומקצועיים מחמירים. זה אומר, שתוכלו להיות בטוחים שהמלאכה תבוצע ברמה מקצועית גבוהה, בשקיפות מלאה ולכל אורך הדרך. אנו מלווים ואף מובילים את התהליך בצורה היעילה והחלקה ביותר, החל משלב בירור הזכאות (ללא עלות או התחייבות מצדכם), דרך הוצאת המסמכים וביצוע התרגומים, ועד הפגישה בשגרירות עם כל האישורים הנדרשים. בקיצור, נהיה לצדכם עד קבלת האזרחות והדרכון. 

אין בעיה. פנו אל משרד עורכי הדין פינקו ברקן בטלפון 03-6444500, ואנו נשמח להשיב על כל שאלה.