כל מה שרציתם לדעת על קבלת אזרחות אוסטרית

מבקשים להוציא אזרחות ודרכון אוסטרי לכם ולילדיכם? אם כן, חשוב לדעת שמשנת 2020 נכנסו אל החוק האוסטרי הקלות לקבלת אזרחות, המיועדות לתקן את העוול שנגרם לנרדפי השלטון הנאצי.   

במשרד עורכי הדין פינקו ברקן, המתמחה כבר חמש עשרה שנה בהוצאת דרכונים וקבלת אזרחות אירופאית, תקבלו ליווי לכל אורך ההליך של הוצאת האזרחות האוסטרית, החל מבדיקת הזכאות ועד הגשת הבקשה. אנו יודעים להוביל ולנהל תהליך מקצועי, המרוכז תחת קורת גג אחת באופן יעיל ומהיר, ומסתיים עם קבלת הדרכון האוסטרי.

רפורמה לקבלת אזרחות בחוק האוסטרי

בשנת 2020 נכנסה לתוקף רפורמה מורחבת בנושאי זכאות לאזרחות לניצולי שואה יהודים וצאצאיהם. הרפורמה נובעת מההכרה באחריות של אוסטריה בפשעי מלחמה שבוצעו כנגד יהודים אזרחי ותושבי המדינה.

למעשה, החוק באוסטריה מציג שורה של קריטריונים המגדירים מי מוכרים כנרדפי נאצים. למשל, מדובר באנשים שעקב המצב באוסטריה עזבו את המדינה עד שנת 1955, בין אם הם תושבים ואזרחים של אוסטריה עצמה, או אזרחים של האימפריה האוסטרו הונגרית. כמו כן, הגדרה זו כוללת אנשים שמעט לפני עזיבת המדינה, עקב נישואין, קיבלו אזרחות זרה.

יש לציין כי קבלת האזרחות אינה דורשת לוותר על אזרחויות נוספות שקיימות ברשות מגיש הבקשה. כמו כן, הזכות מועברת לצאצאים של הנרדפים לדורות הבאים, החל מילדים ועד לנינים, לרבות קטינים שאומצו על ידם.

מרכיבי תהליך הוצאת האזרחות האוסטרית

בכדי להוציא אזרחות אוסטרית יש לעבור תהליך משפטי ובירוקרטי בן מספר שלבים, הכוללים:

  • מילוי שאלון מקוון והצהרה באתר של שגרירות אוסטריה. השאלון מוצג בעברית, ספרדית, אנגלית וגרמנית. יש לציין כי מילוי השאלון אינו חובה אך מומלץ לבצעו, בהיותו מבהיר לרשויות מהו סוג התמיכה שנדרש למגיש הבקשה. כמו כן, באתר יש מידע אודות פרטים שצריך לספק כדי להגיש בקשה לאזרחות. מלבד זאת, קיים טופס הצהרה  שאותו יש למלא ולהגיש בשגרירות אוסטריה.
  • מסמכים לקבלת אזרחות אוסטרית כוללים בין היתר תמונה עדכנית שיש לצלם בהתאם לדרישות השגרירות, דרכון תקף, תמצית רישום של מרשם האוכלוסין, וכן תעודת נישואין או גירושין, תעודה המעידה על שינוי שם, ורישום פלילי במשטרה.
  • צאצאי נרדפים נדרשים להציג מסמכים שונים של האנשים שבגינם מבוקשת האזרחות, כגון אזרחות אוסטרית או אזרחות אוסטרו-הונגרית, תיעוד מקום מגורים עם תאריכים, פירוט אודות הרדיפות או חשש מרדיפות שגרמו לעזיבת המדינה, ותעודת נישואין שהביאה לשלילת אזרחות אוסטרית. זאת, לצד מסמכים שמעידים על קשר ישיר בין הנרדפים לצאצא מגיש הבקשה, לרבות תעודות לידה, אישורי אבהות, תעודת נישואין, אישורי אימוץ, שינוי שמות, ועוד.
  • יש לצרף מסמכים אישיים רלוונטיים באנגלית או בגרמנית עם תרגום נוטריוני ו/או שיש להם אפוסטיל.

דגשים נוספים לגבי הוצאת אזרחות אוסטרית

מלבד מה שכבר הוזכר, יש עוד הרבה דברים שחשוב לדעת על התהליך לקבלת אזרחות אוסטרית. בין היתר, כדאי שתכירו את הנתונים הבאים:

  • שלא כמו בעבר, בהתאם לחוק החדש יכולים לקבל אזרחות אוסטרית גם מי ששירתו או משרתים בצבע קבע בישראל.
  • שלא כמו בעבר, בעקבות התיקונים לחוק, תחת הכותרת 'נרדפים' נכללים מלבד גברים גם נשים. הדבר נכון גם לצאצאים של גברים ושל נשים המוכרים כנרדפים.
  • תחת ממלכת אוסטרו הונגריה לשעבר נכללות המדינות יוגוסלביה, איטליה, פולין, הונגריה, רומניה וצ'כיה.
  • קבלת אזרחות של צאצאי נרדפים אינה נדרשת בהסכמה של הנרדפים, או בהגשת בקשה לאזרחות מצידם.
  • צאצא המקבל אזרחות אוסטרית לא יכול להעבירה לבן או בת זוגו. יחד עם זאת, בני זוג של בעלי אזרחות אוסטרית יכולים לקבל אזרחות אחרי חמש שנות נישואין עם משק בית משותף, ואחרי שהות רציפה של שש שנים לפחות באוסטריה.
  • ילדים של מגיש הבקשה יוכלו גם כן לקבל אזרחות, ועבורם יש צורך לחזור על התהליך. כדי לחסוך הליכים ניתן להגיש בקשה משותפת לכל בני המשפחה הזכאים. ילדים שנולדו לאחר קבלת האזרחות יקבלו אותה אוטומטית.
  • למילוי של השאלון המקוון של שגרירות אוסטריה כדאי להגיע מוכנים, עם כל המידע הנחוץ. מרגע שנפתח השאלון ניתן למלאו במשך שלושה ימים. את המידע הנדרש ניתן לראות בתכנים המקדימים לשאלון.
  • חלקים בשאלון של השגרירות, הנדרשים בניסוח חופשי, יש לכתוב רק באנגלית או בגרמנית. למי שמתקשה לנסח בעצמו בשפות אלו, מוצעות תשובות מוכנות מראש.
  • בשאלון של השגרירות חייבים לענות רק על שאלות חובה המסומנות בכוכבית, אם כי כדאי לענות על כמה שיותר שאלות שהתשובה ידועה עליהן ושיכולות לתרום לקידום ההליך. במידה ואינכם בטוחים לגבי מידע מסוים, עדיף שלא לכתוב אותו מכיוון שהוא עלול להקשות על הרשויות באוסטריה לבצע תחקיר בנידון.
  • במידה וחסר לכם מידע עבור תשובה בשאלון, תוכלו לנסות להסתייע ברשויות האוסטריות שיחפשו מידע בנושא בארכיונים.
  • למי שרוצה להגיש בקשת אזרחות למדינה נוספת, כדאי לחכות עד לקבלת האזרחות האוסטרית בכדי למנוע בעיות ועיכובים מיותרים.
  • הוכחת רדיפה בדרך כלל נסמכת על נתונים כמו דת ותפיסה פוליטית. מי שמקבל קצבה מהקרן האוסטרית הלאומית לקורבנות הנאצים לא יידרש בהוכחה נוספת להיותו נרדף.
  • בהגשת הצהרה עבור קטין, שני הוריו נדרשים לחתום עליה, בין אם כחתימה על אותו מסמך או בתצהיר נפרד.
  • משך התהליך לקבלת אזרחות אוסטרית אינו אחיד. הוא משתנה בהתאם לנתונים קיימים, מידת עומק תחקיר שהרשויות נדרשות לבצע, ועוד.
  • לאחר אישור בקשת האזרחות, המקבל זכאי להוציא דרכון אוסטרי. בכדי לקבלו יש להגיש בקשה לשגרירות אוסטריה המלווה בדמי אגרה.

לפרטים נוספים – פנו אל משרדנו

לבירור זכאותכם לקבלת אזרחות אוסטרית (ללא מחויבות או עלות), ולליווי בתהליך הוצאת האזרחות והדרכון, הנכם מוזמנים לפנות אל משרד עורכי הדין פינקו ברקן בטלפון 03-6444500.

0 +
שנות ניסיון