אזרחות אוסטרית – חוק חדש שמרחיב את מעגל הזכאים

בחודש ספטמבר שנת 2022 עבר תיקון לחוק האזרחות האוסטרי, אשר מטרתו לתקן עוול היסטורי. עם כניסת החוק לתוקף, עשרות אלפי ישראלים שהוריהם וסביהם נרדפו על ידי הנאצים, נכנסו למעגל הזכאים לאזרחות אוסטרית. אין פלא איפה, שבעת האחרונה חלה עלייה משמעותית בפניות למשרדנו. אנו מלווים את הפונים עד להשגת האזרחות והדרכון האוסטרי, על יתרונותיהם החשובים. 

כמה מילים עלינו

רגע לפני שנסביר לכם על החוק החדש, נספר בכמה מילים על משרד עורכי הדין פינקו ברקן. משרדנו מתמחה בהוצאת אזרחויות ודרכונים אירופאים, בדגש על אזרחות אוסטרית, רומנית, פורטוגלית וגרמנית. המשרד פועל בתחום עוד משנת 2007, כך שבחמש עשרה השנים האחרונות נצבר אצלנו ידע נרחב וניסיון עשיר, תוך שאנו מלווים אלפי לקוחות לקבלת האזרחות והדרכון המיוחלים.

המשרד, שפועל דרך סניפים ברמת גן ובחיפה, נמנה על המובילים בתחומו בישראל. ראיה לכך היא הימצאותו בדירוג החברות הטובות בארץ של Duns 100 בתחום האזרחות וההגירה. זהו חותם איכות ידוע במשק הישראלי, הנחשב למבוקש ומוערך מזה ארבעה עשורים. 

לקוחותינו יכולים להיות בטוחים ברמה גבוהה של ליווי, הניתן על ידי צוות מקצועי בעל מיומנות רבה ותודעת שירות מעולה, ויכולת לבצע את כלל ההליכים הנדרשים תחת קורת גג אחת.

איזו בשורה הביא עימו התיקון לחוק האזרחות האוסטרית

בכל הקשור להוצאת אזרחות אוסטרית, חוק חדש שבא לעולם בספטמבר 2022 הביא עימו בשורה גדולה, המרחיבה מאוד את מעגל הזכאים. כדי שתוכלו להבין את השינוי לעומת המצב הקודם, נסביר תחילה מה אומר החוק החדש. 

ובכן, לפי התיקון קיימים שלושה תנאים מצטברים לזכאות לאזרחות. תחילה, כל מי שהינו צאצא לאנשים שנולדו במדינה כלשהי שהשתייכה בעבר לאימפריה האוסטרו-הונגרית (איטליה, צ'כוסלובקיה, יוגוסלביה, פולין, הונגריה, רומניה ואוסטריה). שנית, אותו אדם שנולד במדינות הנ"ל, התגורר במשך תקופה מסוימת על אדמה השייכת כיום לאוסטריה. שלישית, אותו אדם עזב את אוסטריה בין השנים 1933-1955. 

בקיצור, כמעט כל מי שהיה תושב או אזרח של אוסטריה באותה עת, וכל הצאצאים שלו, יכולים להיות זכאים. ועכשיו, בואו נצלול יותר אל עומק הפרטים ונבין אילו שינויים הביא עימו התיקון לחוק.

אז מה השתנה לעומת העבר

חדי העין שבכם בוודאי שמו לב שהתקופה האמורה, בין השנים 1933 ל- 1955, כוללת את שנות עליית הרייך השלישי ושלטונו. במהלך תקופה זו יהודים רבים שהתגוררו באוסטריה, בין אם היו אזרחים או תושבים, נאלצו לעזוב את ביתם בגלל רדיפה אנטישמית. כמו כן, אנשים רבים דווקא נאלצו לעקור אל אוסטריה, בגלל שסבלו מרדיפות במדינות אחרות כמו הונגריה, רומניה או פולין. 

בנוסף, היו אנשים שאולצו לעבור לאוסטריה בגלל דרישה של השלטונות במדינות מגוריהם, וישנם מקרים רבים נוספים, כולל של אנשים שהיו בעלי אזרחות אוסטרית ונאלצו לבטלה בגין בריחה למדינות מוגנות יותר עבור היהודים.

עד שנכנס לתוקף החוק החדש, רבים מאנשים אלו וצאצאיהם לא היו זכאים לאזרחות אוסטרית, ומכאן גם לא דרכון כמובן. לפני כן, הזכאות הייתה תלויה אך ורק בקשר דם לאדם בעל אזרחות אוסטרית, ואילו עתה אין עוד חובה שאותו אדם יהיה אזרח אוסטרי. יתר על כן, במידה ומאדם מסוים נשללה האזרחות, למשל עקב עקירה למדינה אחרת, הוא יוכל לחדשה.

למעשה, לפני התיקון לחוק הייתה חשיבות גדולה לספטמבר 1983. כל אדם שנולד לפני תאריך זה היה זכאי לקבל אזרחות (תוך עמידה בתנאים הנ"ל), במידה והוריו היו נשואים כשנולד ושאביו היה אזרח אוסטרי, במידה ונולד לאם אזרחית אוסטריה מחוץ לנישואין, ובמידה שאחד מהוריו היה אזרח אוסטרי כשנולד. החוק החדש אינו מציב עוד את התנאי של לידה לפני ספטמבר 1983.

יתרה מכך, אחת הבשורות החשובות שמביא התיקון לחוק, הוא ביטול של האפליה המגדרית. כאמור, עד לספטמבר 2020 הזכאות הייתה מותנית רק בקשר דם לאבא, לסבא או לדור נוסף של גברים אזרחים אוסטריים, במידה וההורים היו נשואים. ואילו עתה, אין עוד הבדלים בין גברים לנשים. כאמור, גם אין עוד דרישה שהגבר או האישה היו אזרחים אוסטריים.

מעבר לכך, החוק החדש מביא עוד כמה שינויים חשובים:

  • ילודה בשטחי האימפריה האוסטרו-הונגרית – כפי שאמרנו, הכוונה היא למדינות איטליה, צ'כוסלובקיה, יוגוסלביה, פולין, הונגריה, רומניה ואוסטריה. כיום הזכאות חלה על כל מי שנולד בשטחי מדינות אלו (וצאצאיהם), לעומת המצב הקודם בו מדינות אוסטרו-הונגריה לא נחשבו כמזכות.
  • שירות צבאי – לפני התיקון לחוק, אנשים המשרתים בקבע התקשו מאוד לקבל אזרחות ולרוב היו מנועים מכך. ואולם, התיקון החדש מייתר את הנושא ומאפשר גם למי ששירתו ומשרתים בצה"ל בקבע להוציא אזרחות אוסטרית.
  • מצב כלכלי ושפה – בניגוד לעבר, על פי התיקון החדש אין דרישה שהמבקש יהיה דובר גרמנית, או יהיה בעל מעמד סוציו-אקונומי מסוים, השכלה מסוימת וכדומה.
  • עד שנת 1955- מלחמת העולם השנייה הסתיימה, כידוע, בשנת 1945. לכן קיים לכאורה היגיון בתנאים החוק הישן להוצאת אזרחות. תנאים אלו קבעו שהזכאות ניתנת רק עבור מי שעזב את אוסטריה עד לתום מלחמת העולם השנייה, כלומר עד ל- 1945. ואולם, התיקון החדש שואף לתקן עוולות, מתוך הבנה כי גם לאחר המלחמה נותרו תנאים קשים לאוכלוסיה האוסטרית וליהודים בפרט. על כן, תקופת הזכאות הורחבה בעשור נוסף עד לחודש מאי שנת 1955, החל משנת 1933 אז עלה השלטון הנאצי בגרמניה וניכרה השפעתו על האזור.
  • תושבות – כפי שאמרנו, אין חובה שהאדם שבגינו מבקשים יהיה אזרח. עם זאת, עליו להיות יליד אחת ממדינות האימפריה האוסטרו-הונגרית, ולכל הפחות תושב במדינה שעליה מצוי כיום שטחה של אוסטריה. למשל, במידה ואדם נולד בשטחי האימפריה בהונגריה, אך לא התגורר תקופת חיים מסוימת בשטח השייך כיום לאוסטריה, הרי שהוא אינו עומד בתנאים לזכאות.
  • אזרחות נוספת – אם בעבר אדם שהחזיק אזרחות נוספת נאלץ לוותר עליה על מנת לקבל את האזרחות האוסטרית, הרי שכיום אין צורך עוד בויתור. עם זאת, מי שירצה בהמשך להוציא אזרחות נוספת, למשל אמריקאית, צריך לקחת בחשבון כי ייתכן וייאלץ לוותר על האזרחות והדרכון האוסטריים שלו.
  • לא לפני 1983 – כפי שאמרנו, אם בעבר הזכאות ניתנה רק לאנשים שנולדו לפני ספטמבר 1983, הרי שכיום הוסרה המגבלה הזו. הדבר פותח את הדלת לזכאות גם עבור אנשים צעירים, כולל נכדים ונינים.

עוד מספר דברים שכדאי לדעת לגבי החוק החדש

אם כן, בכל הקשור לאזרחות אוסטרית, חוק חדש זה מרחיב מאוד את מעגל הזכאים. מלבד האמור לעיל, כדאי לדעת עוד מספר דברים לגבי חוק האזרחות האוסטרית:

  • ילדים מאומצים יכולים גם הם להיות זכאים לאזרחות, במידה ואחד מהוריהם זכאי לאזרחות.
  • בבקשת האזרחות ניתן 'לדלג' על פני דורות. לדוגמא, אם נכדה מעוניין להוציא אזרחות על סמך הזכאות של סבא מצד אמא, הרי שאין חובה שגם אימה תוציא אזרחות, וגם אין צורך בהסכמתה של האם.
  • אנשים בעלי רישום פלילי, ובעיקר בעבירות חמורות, עשויים להיתקל בקשיים משמעותיים בהוצאת האזרחות.
  • בני זוג של אנשים שהצליחו להוציא אזרחות אוסטרית, אינם זכאים בעצמם לאזרחות מכוח הוצאתה.
  • ילדים של אנשים שהצליחו להוציא אזרחות אוסטרית, אכן יכולים לקבל אזרחות. למעשה, מאחר שהם קשורים בקשרי דם לאדם שבגינו ניתנה הזכאות, הרי שמעמדם זהה למדי לזה של אביהם.
  • ניתן ואף מומלץ לכרוך מספר בקשות זכאות תחת בקשה אחת, למשל שלאב וילדיו, מה שמאפשר לחסוך בזמן, טרחה, בירוקרטיה והוצאות מיותרות.

אז איך מוציאים את האזרחות האוסטרית לאור החוק החדש

מצד אחד, אנשים העומדים בשלושת תנאי הזכאות המצטברים, יכולים להוציא את האזרחות תוך תקופה יחסית קצרה בהשוואה למדינות אחרות של האיחוד, ולא פעם תוך פחות משנה. מצד שני, כמובן שיש להוכיח את העמידה בתנאים הקשורים בלידת האדם עצמו, ההורה, הסב או הסבא-רבא, וכן בתנאים הקשורים למגוריו בשטח שהוא כיום אוסטרי, ולהוכיח את העזיבה שלו בין השנים 1933 ל- 1955.

אין זו מלאכה מובנת מאליה. בראש ובראשונה, יש לאתר ולמצוא תיעוד מפורט ומדויק ככל הניתן של המסמכים המוכיחים את הטענות. במידה מסוימת, זוהי 'עבודת שורשים' הבוחנת את העץ המשפחתי וחוזרת אחורה בזמן. חלק מהמסמכים אולי נמצאים אצל המשפחה, אך אחרים צריך לאתר במשרד הפנים, בארכיונים לאומיים בישראל, באוסטריה ובמדינות אחרות, ומעבר לכך יהיה צורך לפנות לגורמים נוספים כמו משרד החוץ, המשטרה ועוד.

כאשר תפנו  אל משרדנו, ננחה אתכם אל ההתנהלות הנכונה לאחר שנשמע את הפרטים. חשוב לציין כי ביכולתנו לספק חלק מהותי משירות איתור המסמכים, בין אם האישיים שלכם או של האדם שבגינו מבקשים, וזאת באמצעות ייפוי כוח שתיתנו לנו. אנו עושים עבורכם כל פעולה שאינה מחייבת מעורבות שלכם, על מנת להוריד את הנטל מכתפיכם, למנוע טעויות מיותרות ועיכובים.

על קצה המזלג, רשימת המסמכים שצריך להשיג עשויה לכלול את צילום הדרכון האוסטרי הישן של האדם שבגינו מבקשים, אישור תושבות שלו, קורות החיים שלו ונסיבות העזיבה את אוסטריה, תעודת מגורים, מסמכים המוכיחים כי עזב את אוסטריה ונכנס למדינה אחרת, תעודות נישואין וגירושין שלו, תעודת פטירה, תעודת לידה ו/או תמצית רישום, תעודת שינוי שם, אישור פליט, מסמך תושב במדינה שאליה האדם עזב, ועוד. כמובן שהמסמכים משתנים ממקרה למקרה, ואנו נדע לכוון אתכם ולסייע בהשגתם.

מלבד זאת, יש צורך להמציא גם תעודות של מבקשי האזרחות עצמם, כגון צילומי תעודות זהות ודרכונים, תעודות  השכלה, תעודות נישואין, תעודות שינוי שם, תעודת יושר מהמשטרה שניתן גם לשלוח ישיר באינטרנט לשגרירות אוסטריה ברמת גן, תמונות פספורט, ועוד. 

חשוב לציין כי מסמכים בעברית המוגשים לשגרירות האוסטרית צריכים להיות מתורגמים, או לאנגלית או לגרמנית, עם אישור של נוטריון. בנוסף, על המסמכים הפרטיים של מבקש האזרחות, כמו תעודת נישואין, יש צורך בחותמת אפוסטיל ממשרד החוץ. גם כאן, המסמכים עשויים להשתנות מעט בהתאם להשתלשלות חייו של המבקש. אנו מבצעים עבורכם את התרגומים ואישורי הנוטריון, ומצויים בקשר מול משרד החוץ.

מתקדמים מול השגרירות האוסטרית

השגרירות האוסטרית שוכנת במגדל ששון חוגי, רחוב הילל סילבר 12 ברמת גן, בסמוך מאוד למשרדנו. התהליך מול השגרירות מורכב משני היבטים. האחד הוא מילוי שאלון מקוון הקשור להיסטוריה המשפחתית (ממנו ניתן להסיק על המסמכים הנדרשים), והשני הוא הצהרה לגבי הקרבה וההיסטוריה המשפחתית. יש לציין כי אין זו חובה למלא את השאלון, אך מומלץ מאוד לעשות זאת מפני שהוא עושה סדר במסמכים שצריך להגיש. גם אין צורך להיות נוכחים בעת הגשת ההצהרה.

השלב השני מגיע לאחר שאוספים את כלל המסמכים הדרושים, כאשר קובעים תור ומגיעים לשגרירות למעבר קצר עליהם. עם זאת, אינכם חייבים להיות נוכחים ואנו יכולים להגיש את המסמכים עבורכם. בכל מקרה, אנו נסביר בדיוק אילו מסמכים ואישורים צריך להביא לפגישה בשגרירות. לאחר מכן מתחיל תהליך בדיקה של האוסטרים, שלוקח קצת זמן אז היאזרו בסבלנות, ולבסוף, אם אין בעיות מיוחדות מקבלים את האזרחות.

לפרטים נוספים – פנו אל משרדנו

פנו אלינו ונשמח לברר את זכאותם לאזרחות אוסטרית, ללא עלות או התחייבות. כמו כן, תוכלו לפנות למשרדנו כדי להתחיל בתהליך של הוצאת האזרחות והדרכון, שמבוצע בצורה יעילה, נוחה וחלקה.

לפרטים נוספים, לבירור זכאות ולהתחלת התהליך, פנו אל משרד עורכי הדין פינקו ברקן בטלפון 03-6444500.

0 +
שנות ניסיון