הוצאת דרכון אוסטרי – כל מה שצריך לדעת

בשנים האחרונות, ובעיקר מאז שנת 2020 עת נכנס לתוקפו החוק החדש, יותר ויותר ישראלים מתעניינים באפשרות של הוצאת דרכון אוסטרי. מדי שבוע פונים אלינו אנשים המבקשים להבין איך להוציא דרכון אוסטרי, מהו התהליך והאם הם בכלל זכאים, ומה האזרחות והדרכון למעשה נותנים להם. אז אם גם אתם רוצים לקבל תשובות בנושא, הנה מאמר המסביר את כל מה שצריך לדעת.

מילות הקדמה על דרכון אוסטרי

קודם כל, כאשר מדברים על הוצאת דרכון אוסטרי, חשוב להבין שדרכון הוא פשוט תעודת מעבר בין מדינות. הוא ניתן לבעלי האזרחות האוסטרית (או כל מדינה אחרת) מתוקף היותם אזרחים, באופן אוטומטי לאחר תהליך קצר מול השגרירות האוסטרית בישראל. השגרירות שוכנת במגדל ששון חוגי, רחוב הילל סילבר 12 ברמת גן, ממש בסמוך למשרדנו. יחד עם זאת, הוצאת הדרכון היא רק השלב האחרון והפשוט יחסית. למעשה, התהליך הממושך שיתואר בהמשך מאמר זה מכוון להוצאת האזרחות האוסטרית. אחרי שקיבלתם אותה תוכלו לפנות אל השגרירות.

למה בכלל להוציא דרכון אוסטרי?

הוצאת אזרחות אוסטרית נפרשת על פני מספר חודשים, כשלעיתים ניתן לסיים את התהליך בתוך פחות משנה. זהו זמן קצר יחסית לקבלת האזרחות במדינות אירופאיות אחרות. יחד עם זאת, עדיין עולה השאלה: מדוע אנשים בכלל נכנסים לתהליך העשוי להתפרש על פני כמה חודשים וכרוך בעלויות?

התשובה היא, כמובן, היתרונות המהותיים שמעניקים האזרחות והדרכון האוסטריים. קודם כל, מי שמוציא אזרחות אוסטרית אינו צריך לוותר על אזרחותו הישראלית או על הדרכון הישראלי שלו, כלומר הוא מחזיק בשתי אזרחויות ובשני דרכונים. בתוך כך, אזרחות אוסטרית היא אזרחות לכל דבר באיחוד האירופי.

המשמעות היא שבעל הדרכון יוכל להתגורר בכל מדינה החברה באיחוד, מבלי שיצטרך לבצע הסדרים מיוחדים. בנוסף, מי שמעוניין לבצע עסקים במדינות האיחוד האירופי, החל בעסקאות נדל"ן ועד למסחר, יגלה כי ביכולתו לפתוח עסקים ולנהל עסקאות בחופשיות מרובה בכל רחבי היבשת. כמובן, ניתן גם לעבוד במדינות האיחוד בלי הסדר מיוחד, בניגוד לאנשים שאינם בעלי אזרחות אירופאית החייבים להציג הזמנה ממעסיק ו/או להסדיר ויזת עבודה. במהלך העבודה ניתן לקבל תנאים סוציאליים מלאים, כגון ימי חופשה ומחלה, הפרשות לפנסיה וכדומה

מעבר לכך, יש לא מעט מוסדות לימוד באירופה הפותחים את שעריהם בחינם לבעלי אזרחות אירופאית, ואליהם מצטרפים עוד גופים רבים המציעים לימודים מסובסדים באופן חלקי עד מלא. ניתן גם לקבל שירותי רפואה מסובסדים בהתאם לכללים החלים בכל מדינה. יש לציין כי דרכון אירופאי הינו תעודת מעבר נחשקת, ובפרט הדרכון האוסטרי, הפותח בפני ישראלים את האפשרות להיכנס למדינות הסגורות לדרכונים ישראלים. יתר על כן, בעת נסיעה לארה"ב אין צורך להוציא ויזה, דבר החוסך התעסקות וזמן.

ולבסוף, כלל היתרונות האלו רלוונטיים גם עבור הילדים, במידה ומוציאים להם כבר עכשיו באותה הבקשה, או בעתיד, אזרחות ודרכון אוסטריים. על כן, בהסתכלות קדימה לגבי האפשרויות הפתוחות בפני ילדיהם, אנשים רבים רואים בהוצאת האזרחות והדרכון מהלך מושכל וחשוב.

מי יכול להוציא דרכון אוסטרי?

כאמור, את הדרכון האוסטרי יכול להוציא מי שיש לו אזרחות אוסטרית. אבל מי זכאי להוציא את האזרחות עצמה? בקצרה, ישנם 3 תנאים מצטברים לזכאות. התנאי הראשון הוא שיש במשפחה אבא, אמא, סבתא, סבא ודורות נוספים לאחור שנולדו באחת מהמדינות שהשתייכו לאימפריה האוסטרו-הונגרית. כלומר, אנשים שנולדו באוסטריה, פולין, יוגוסלביה, צ'כוסלובקיה, איטליה, רומניה או הונגריה. תנאי נוסף הוא שאותם אנשים התגוררו במשך תקופת חיים מסוימת על אדמתה של אוסטריה הנוכחית, והתנאי האחרון הוא שאותם אנשים עזבו את אוסטריה בין שנת 1933 לשנת 1955.

כפי שניתן לראות, תקופה זו של 22 שנה כוללת בתוכה את עליית השלטון הנאצי ומלחמת העולם השנייה. אכן, בשנת 2020 הרחיבו האוסטרים באופן משמעותי את מעגל הזכאים, כך שאנשים שנרדפו או סבלו מהשלכות השלטון הנאצי יוכלו לקבל אזרחות, תוך עמידה במספר תנאים. מדובר למשל באנשים שהתגוררו באוסטריה ונאלצו לעקור עקב אנטישמיות ורדיפה, אנשים שברחו אל אוסטריה עקב רדיפה במדינות אחרות כמו פולין או הונגריה, וכן אנשים שהוכרחו לעבור לאוסטריה עקב דרישות ומהלכי השלטונות.

עוד מספר פרטים על הזכאות לאזרחות אוסטרית

ראשית, חשוב לדעת שגם ילדים מאומצים זכאים לאזרחות אם אחד מההורים שלהם זכאי לאזרחות. שנית, אין חובה לעבור באזרחות מדור לדור. למשל, ניתן לבקש את האזרחות מכוח הזכאות לפי סבתא, ואין צורך להגיש את הבקשה גם עבור אמא או אבא, ואין צורך בהסכמתם.

כמו כן, כדאי לשים לב לתנאי השני של מגורים על אדמתה של אוסטריה הנוכחית, גם אם באותה עת השטח השתייך למדינה אחרת. יש להבין כי אם האדם לא היה אזרח אוסטרי, אלא רק תושב, והתגורר בשטח שאינו שייך כיום לאוסטריה, הרי שבעיקרון אינו זכאי לאזרחות.

מעבר לכך, יש עוד כמה פרמטרים שצריכים להילקח בחשבון. למשל, אנשים בעלי רישום פלילי בעבירות חמורות אינם זכאים לאזרחות אוסטרית. כמו כן, מי שמתכנן להוציא בהמשך אזרחות נוספת (למשל אמריקאית), צריך להבין שהוצאתה מבטלת את האזרחות האוסטרית. כאמור, אין בעיה להחזיק אזרחות ישראלית ואוסטרית במקביל.

בנוסף, חשוב להבין שקבלת האזרחות האוסטרית אינה מעניקה זכאות לבן או לבת הזוג, ואותו הדבר נכון גם לגבי הילדים שלכם. עם זאת, מאחר שהילדים כן קשורים בקשרי דם אל האדם שבגינו ניתנה הזכאות, הרי שאפשר לבקש גם עבורם את האזרחות, ועדיף לכרוך את כולם (הורה, אחים, ילדים ואחרים) בבקשה אחת.

תהליך הוצאת דרכון אוסטרי

כאמור, הוצאת הדרכון היא פרוצדורה יחסית פשוטה הנעשית מול השגרירות. התהליך המשמעותי מיועד להוצאת האזרחות, והוא מתחיל באיסוף חומרים רבים. בתור התחלה יש להשיג כמה שיותר מסמכים ותיעוד מפורט ומדויק, המוכיח עמידה בתנאים מבחינת מקום הלידה, מגורים על אדמה השייכת כיום לאוסטריה, ועזיבה בשנים 1933 – 1955.

לשם כך, יש לשנס מותניים ולאתר את התיעוד ממקורות שונים, ביניהם ארכיונים היסטוריים המצויים בישראל, באוסטריה ובמדינות נוספות, וכן משרד הפנים הישראלי, הרשויות באוסטריה, ועוד. בין היתר, יש להשיג תעודת מרשם אוכלוסין של האדם המבקש אזרחות, תעודת לידה, תעודת נישואין, תעודת גירושין, תעודת שינוי שם, תעודות השכלה, תעודת נישואין של ההורים ו/או הסבים, תמצית רישום אוכלוסין או תעודת לידה שלהם, ותעודות פטירה. כמו כן, בהתאם לצורך יש להשיג תעודות נוספות כגון תעודת רישום תושב אוסטרי, דרכון אוסטרי ישן, קורות חיים של תושב אוסטריה בעבר, תעודת מגורים, מסמך כניסה למדינה אחרת המוכיח את עזיבת אוסטריה, מסמך תושב במדינה אליה עזב, אישור פליט באוסטריה, ועוד.

מעבר לכך, יש צורך בהעתק של תעודת הזהות, הדרכון הישראלי ודרכונים נוספים שמבקש האזרחות מחזיק, תמונות פספורט במידות הולמות לדרישות, תרגומים של המסמכים בעברית לאנגלית או לגרמנית באישור נוטריון, תעודת יושר מהמשטרה שאפשר גם להזמין אונליין ישירות לשגרירות האוסטרית, וחותמת אפוסטיל ממשרד החוץ על מסמכים פרטיים של מבקש האזרחות, כגון תעודת נישואין. המסמכים הדרושים משתנים על פי האדם המבקש ומצבו, לפי האדם שבגינו יש זכאות, ולפי השתלשלות היסטורית במשפחה (נישואין, גירושין, פטירה, שינוי שם וכן הלאה).

בתוך כך, יש לבצע תהליך מול השגרירות האוסטרית בישראל. ראשית, דרך האינטרנט ממלאים שאלון והצהרה הנוגעים לגנאולוגיה המשפחתית ולאדם שבגינו מבקשים את האזרחות (לא חובה, אבל מומלץ מאוד). שנית, יש למלא הצהרה המוגשת לשגרירות.

לאחר שיש בידיכם את כלל המסמכים הדרושים, קובעים תור בשגרירות האוסטרית, ומגיעים עם המסמכים המקוריים, ועם צילומים של תעודות מקוריות מתורגמות וחתימה של נוטריון. מאידך, אנו יכולים להביא עבורכם את המסמכים, ואינכם חייבים להיות נוכחים. השגרירות תבצע בדיקה ראשונית ולאחר מכן יחל תהליך בדיקה מעמיקה ואישור, שעשוי להתפרש על פני זמן מה. במידה ואין בעיות מיוחדות, בסיומו תהיו זכאים לאזרחות, ועימה תוכלו להמשיך אל הוצאת הדרכון.

עם מי כדאי לבצע את הוצאות האזרחות האוסטרית

משרדנו מתמחה בתחום האזרחויות האירופאיות כבר למעלה מ- 15 שנה. לאור הניסיון הרב וליווי של אנשים רבים אל האזרחות והדרכון, אנו ממליצים בחום לבצע את התהליך עם משרד עורכי דין שזהו תחום מומחיותו. נכון שניתן לבצע את התהליך גם באופן עצמאי, או להיעזר בחברים שביצעו את התהליך בעבר, וכן בגורמים וחברות המציעים את שירותיהם בתחום. עם זאת, חשוב להבין את החסרונות של בחירות אלו.

בראש ובראשונה, הוצאת האזרחות האוסטרית הינה פרוצדורה משפטית, המחייבת בקיאות מעמיקה בחוקים והתקנות, בדגש כמובן על החוק החדש שנכנס לתוקף בשנת 2020. שנית, כפי שבוודאי הבנתם, מדובר בתהליך הכולל לא מעט בירוקרטיה והתנהלות מול גורמים שונים בישראל ובחו"ל. זהו מסע ממושך העובר בתחנות שונים ונתקל לעיתים באתגרים, שצריך להביא אל היעד הסופי בהצלחה.

הניסיון להוציא את האזרחות באופן עצמאי, ובכך לחסוך כמה מאות שקלים, לא רק גוזל זמן רב מכם, אלא גם עלול להוביל לטעויות שיעכבו ויסבכו את ההליכים. בנוסף, יהיו מכשולים שתתקשו לצלוח לבד וממילא ישנן פעולות (כמו תרגום נוטריוני) שעבורם צריך עורך דין. אז קודם כל, ברור שצריך להיות גורם המתמחה בתחום שילווה אתכם, אבל עבודה עם חברות שאינן עורכי דין צופנת בחובה מספר חסרונות.

בפרט, חברות או גורמים שאינם עורכי דין, אינם כפופים לתקנות אתיות ואינם מחויבים לכללים המגנים עליכם, הלקוחות. הדבר יכול להתבטא בטיב השירות שתקבלו, בשקיפות בה עובדים מולכם, במחויבות האישית כלפיכם, ובמקרה הגרוע – גם בהתפרקות החברה כשאתם נותרים מול שוקת שבורה. בדיוק מסיבה זו, אנו ממליצים בחום לעבוד עם משרדי עורכי דין, שמתוקף הכללים החלים עליהם מחויבים כלפיכם באופן אישי, וחייבים לשמור על רמה מקצועית גבוהה.

להוציא דרכון אוסטרי בדרך הנוחה והקלה ביותר

אנו מכירים היטב את עבודתם של כל הגורמים המלווים ישראלים בדרך להוצאת דרכון אוסטרי. לדעתנו, אנו מציעים את הדרך הנוחה והקלה ביותר לצליחת המסע. הסיבה לכך טמונה לא רק בניסיון העשיר שרכשנו עם השנים, אלא גם בצוות מקצועי המאפשר לבצע את כל התהליך בכתובת אחת. על הצוות של משרדנו נמנים נוטריונים, מתרגמים, עורכי דין בעלי מומחיות ספציפית בתחום, וכן אנשי אדמיניסטרציה, כולם בקיאים בעבודה מול הרשויות הישראליות והאוסטריות.

המשמעות היא שהמלאכה נעשית כולה אין-האוס, בצורה יעילה ומהירה, ואילו אתם הלקוחות אינכם צריכים לנדוד בין גורמים שונים. למעשה, עם משרדנו המעורבות שלכם יורדת אל המינימום ההכרחי בלבד. אנו מאתרים ומוציאים לכם את כלל המסמכים הדרושים מכל הרשויות, וכל מה שצריך הוא רק שתיתנו לו את ייפוי הכוח ואת האור הירוק להתחיל. כל זאת, בנוסף לעבודה עם עורכי דין מיומנים באוסטריה, מוביל לתהליך הקצר, הנוח והחלק ביותר שאפשר לבקש.

לפרטים נוספים – דברו איתנו

אנו מזמינים אתכם לפנות אלינו על מנת לברר את זכאותם לאזרחות אוסטרית, ללא עלות או התחייבות. בנוסף, הנכם מוזמנים להתחיל איתנו בתהליך של הוצאת האזרחות והדרכון, ולקבל ליווי אישי ומעטפת מקצועית מקיפה. לפרטים נוספים, לבירור זכאות ולהתחלת התהליך, פנו אל משרד עורכי הדין פינקו ברקן בטלפון 03-6444500.

0 +
שנות ניסיון