על זכאות לאזרחות אוסטרית ומה שהיא נותנת

משרדנו מתמחה עוד משנת 2007 בתחום האזרחויות והדרכונים האירופאים, וכבר סייע לאלפי ישראלים להגשים את החלום. במהלך השנים האחרונות, ובעיקר מאז עבר חוק האזרחות האוסטרית החדש, מתרבות הפניות למשרדנו על ידי אנשים המעוניינים לברר את זכאותם. בשורות הבאות נסביר על זכאות לאזרחות אוסטרית, וכמו כן נספר לכם מה האזרחות הזו נותנת למי שהשלים את התהליך.

מיהם האנשים שזכאים להוציא אזרחות אוסטרית

עד לשנת 2020, הייתה עבור אזרחות אוסטרית זכאות מוגבלת למדי. לפני התיקוןלחוק  היו זכאים לאזרחות רק אנשים שנולדו לפני ספטמבר 1983, בעלי קשרי דם לאזרחים אוסטריים. בדרך כלל אותם אזרחים היו צריכים להיות גברים (כמו אבא או סבא של המבקש), כולל אלו שעזבו את אוסטריה בתקופת הרייך השלישי עד לשנת 1945.

עם זאת, בשנת 2019 החליטו השלטונות האוסטריים לעשות צעד לקראת אנשים (וצאצאיהם) שחוו רדיפות, אנטישמיות ואת תלאות מלחמת העולם השנייה. עקב כך, בשנת 2020 נכנס לתוקף תיקון חדש שהרחיב את מעגל הזכאות במספר היבטים, שהינם תנאים מצטברים:

  • תנאי ראשון – במשפחתו של מבקש האזרחות יש הורים, סבים או עוד דורות לאחור, שנולדו במדינה כלשהי שהשתייכה לאימפריה האוסטרו-הונגרית. התנאי הזה מרחיב את המגבלות הקודמות בכך שאין עוד צורך שהאדם שבגינו מבקשים יהיה אזרח אוסטרי, ומספיק שנולד במדינה של האימפריה האוסטרו-הונגרית. כמו כן, כעת אין עוד משקל יתר לגברים וניתן לבקש גם בגין אמא, סבתא, סבתא-רבה וכן הלאה. יש לציין כי על המדינות הרלוונטיות מנויות אוסטריה, פולין, יוגוסלביה, צ'כוסלובקיה, איטליה, רומניה והונגריה.
  • תנאי שני – האדם שבגינו מבקשים את האזרחות התגורר לתקופת חיים מסוימת על שטח הנמצא כיום באוסטריה. גם התנאי הזה מדגים את ההרחבה הנ"ל, כך שמספיק שהאדם היה תושב ואינו צריך להיות בהכרח אזרח. כמו כן, הוא מהווה הרחבה והכללה של שטחי מגורים שלפני התיקון לחוק לא נחשבו כמאפשרים זכאות.
  • תנאי שלישי – האדם שבגינו מבקשים את האזרחות עזב את אוסטריה החל משנת 1933 ועד לחודש מאי 1955. ההרחבה כאן היא בעשור שלם לעומת החוק האוסטרי הישן, שהגביל כאמור את העזיבה עד לשנת 1945 בלבד.

אלו שלושת התנאים המצטברים. בעיקרון, מי שעומד בהם יכול לקבל את האזרחות ולאחריה את הדרכון האוסטרי. זאת, בהנחה שהצליח להוכיח את קשרי הדם, את מקום הילודה של האדם שבגינו מבקשים, את מקום מגוריו וכן את מועד עזיבתו את אוסטריה.

מעבר לכך, כיום יש עוד מספר הקלות ביחס למצב ששרר לפני שנת 2020. לדוגמא, כיום יכולים גם משרתי קבע בצה"ל ועובדי ציבור לקבל אזרחות אוסטרית. בנוסף, הוסרה מגבלת הגיל על מבקשי הזכאות, כך שכל אדם בכל גיל יכול להיות זכאי – כולל קטינים. גם ניתן לבקש אזרחות תוך קפיצה בין דורות, כך שנכד יכול לבקש זכאות לפי סבו, מבלי שאביו יבקש גם הוא. ישנן עוד מספר הקלות, למשל שאין צורך לוותר על אזרחויות נוספות כדי לקבל את האוסטרית, ואין צורך לדבר גרמנית. בשורה התחתונה, הדלת נפתחה עבור עשרות אלפי אנשים חדשים.

הוכחת זכאות לאזרחות אוסטרית

המעוניינים לברר עבור אזרחות אוסטרית זכאות, מוזמנים לפנות אל משרדנו. הצוות המקצועי שלנו ישמח לבצע עבורכם את הבדיקה, ללא התחייבות וללא עלות מצדכם. במידה וקיימת זכאות עקרונית, השלב הבא הוא כמובן להוכיח אותה לאוסטרים. האוסטרים אינם נוטים להערים בעיות, ומתנהלים באופן הוגן, ולמעשה הם גם מחויבים לסייע בהשגת חלק מהמסמכים שבארצם. עם זאת, המשימה מוטלת רובה ככולה עליכם.

במילים אחרות, צריך לאתר ולהציג לשגרירות האוסטרית ברמת גן, את כל המסמכים והאישורים הנדרשים. בעוד שהוכחת קשר הדם אל האדם שבגינו מבקשים אינה כה מורכבת, הרי שהוכחת עמידתו בשלושת התנאים המנויים לעיל אינה פשוטה בהכרח. לעיתים קרובות, מסמכים המעידים על מקום הולדתו, תאריך הולדתו, מקום מגוריו של האדם וכדומה, אינם נמצאים בחיק המשפחה. מדובר ב- 80 – 90 שנים לאחור.

חלק מהמסמכים עשויים להימצא בארכיונים לאומיים בישראל, אחרים להימצא באוסטריה (למרבה המזל, האוסטרים נוטים לשמור בקפדנות מסמכים), ועוד מסמכים יכולים להימצא בארכיונים של מדינות שאליהן עקר האדם שבגינו מבקשים. בכל מקרה, מדובר בשורה ארוכה של מסמכים שלרוב מצריכים נבירה עמוקה.

בין היתר, מדובר בתעודת מרשם אוכלוסין, תעודת נישואין, תעודת גירושין, תעודת לידה, תעודת שינוי שם, תעודת פטירה, צילום של דרכון אוסטרי ישן, תעודת מגורים, תעודת פליט באוסטריה, תעודת תושב ממדינות שונות, קורות החיים של האדם שבגינו מבקשים, ועוד. המסמכים משתנים ממקרה למקרה בהתאם להיסטוריית החיים של האדם.

כאמור, מלבד עמידה בשלושת התנאים הנ"ל, יש גם להוכיח את קשר הדם אל האדם שבגינו מבקשים. כאן הכתובת היא בעיקר משרד הפנים, אך לעיתים גם הרבנות וגופים נוספים. מדובר למשל בתעודות נישואין/גירושין, תעודות לידה, תמצית מרשם אוכלוסין וכדומה. יש לציין כי תעודות בעברית מחייבות תרגום נוטריוני, ושעל מסמכים פרטיים של המבקש נדרשת גם חותמת אפוסטיל ממשרד החוץ. מעבר לכך, יש להמציא גם תעודת יושר מהמשטרה, ועוד מסמכים המשתנים לפי ההיסטוריה המשפחתית.

מוכיחים זכאות מול השגרירות האוסטרית

התהליך מתחיל בבירור בסיסי של זכאותכם, בין אם אתם מבצעים אותו לבד או בעזרתנו. במידה ומסתמן שקיימת זכאות, ניתן להתחיל לאסוף את המסמכים מרשויות והגורמים השונים. בד בבד, יש למלא שאלון מקוון ארוך יחסית, המסייע לכם להבין אילו מסמכים תידרשו להציג. לא חייבים למלא את השאלון אך מומלץ מאוד לעשות זאת, ואנו נוכל לעזור לכם במילוי נאות המסייע להבין בדיוק אילו מסמכים יידרשו בתהליך. כמו כן, יש להגיש הצהרה לשגרירות האוסטרית, השוכנת במגדל ששון חוגי, רחוב הילל סילבר 12 ברמת גן. אינכם חייבים להיות נוכחים בהגשת ההצהרה.

כאמור, כעת מתחיל תהליך של איסוף המסמכים, תרגומים, אישורים נוטריוניים, אפוסטילים וכדומה. לאחר שכל הפרוצדורות האלו מסתיימות, קובעים שוב תור אצל שגרירות אוסטריה ברמת גן. בפגישה הזו יעברו אתכם באופן מקוצר על המסמכים שהבאתם אתכם ויבחנו את שלמותם ותקינותם. יש לציין כי אינכם חייבים להיות נוכחים גם בעת הגשת המסמכים בשגרירות, כלומר שמשרדנו יכול להגיש אותם עבורכם.

לאחר מכן יבצעו האוסטרים את התהליך הקפדני של בדיקות ובירורים לגבי אמיתות המסמכים. כדאי להתאזר בסבלנות כי הדבר עשוי להימשך זמן מה. במידה והאוסטרים אינם מבקשים מסמכים נוספים והבהרות, תקבלו הודעה על היותם זכאים לאזרחות ותחל פרוצדורה לא ממושכת של קבלת והוצאת הדרכון.

לסיום חלק זה, נציין כי התהליך מתפרש על פני מספר חודשים, כלא פעם ניתן לסיימו תוך פחות משנה. זהו אמנם פרק זמן ממושך, אך קצר יחסית להוצאת אזרחות במדינות אחרות של האיחוד האירופי. בנוסף, נציין כי אם אתם מעוניינים להגיש בקשה לאזרחות עבור יותר מאדם אחד (למשל כמה אחים, הורים וילדים), כדאי לכרוך את כל הבקשות ביחד מאשר להגיש כל אחת בנפרד.

זכאים לאזרחות אוסטרית – מה הם מרוויחים?

מרבית הפונים להוצאת אזרחות אוסטרית הם כמובן צאצאים של אנשים שעזבו את אוסטריה, בין אם ילדיהם, נכדיהם ולעיתים אפילו נינים. אנשים אלו מבינים את היתרונות של אזרחות אוסטרית ודרכון אוסטרי – אירופאי, הן עבורם והן עבור ילדיהם.

ראשית, דרכון אירופאי פותח את השער כמעט לכל מדינה ברחבי תבל, מה שיכול להועיל לצרכי לימודים, טיולים ועסקים. יתר על כן, הדרכון האוסטרי נהנה ממעמד יוקרתי, כך שמגוון המדינות הפתוחות גדול עוד יותר, כולל מדינות שאינן פתוחות למחזיקי דרכון ישראלי (אינדונזיה, קובה ואחרות). מרבית הישראלים מכירים בחשיבותו של דרכון נוסף, בהיותנו מתגוררים במדינה קטנה ובעלת מורכבויות ביטחוניות ופוליטיות. אכן, האזרחות והדרכון האוסטריים מהווים שער לעולם גדול בהרבה, על כך המשתמע מכך מבחינת האפשרויות הפתוחות כיום ובעתיד.

מי שמבצע את התהליך והופך לאזרח אוסטרי בעל דרכון אירופאי, יכול ליהנות מעוד שורה ארוכה של הטבות. למשל, הוא או ילדיו (שקיבלו אזרחות) יוכלו ללמוד בכל מדינות האיחוד האירופי בתנאים נוחים, כולל סבסוד, מלגות ואפילו לימודים בחינם. כמו כן, הוא או ילדיו יוכלו להתגורר באוסטריה ולמעשה בכל מדינה החברה באיחוד, ללא מגבלות והסדרים מיוחדים.

גם בעולם העבודה והעסקים יש הטבות רבות. למעשה, עם האזרחות האוסטרית אפשר לעבוד בצורה חוקית וללא מגבלות בכל מדינות האיחוד האירופי, בין אם כשכיר בחברה, כבעל עסק או עצמאי, כיבואן או יצואן, כיזם נדל"ן, כמשקיע, כבעל חברה וכן הלאה. כל זאת, ללא צורך בהצגת הזמנה ממעסיק או בהוצאת ויזת עבודה. יש לציין כי בזכות האזרחות האוסטרית יהיה אפשר לקבל הרבה יותר בקלות גם אישורי עבודה למדינות נוספות, כמו ארה"ב, אוסטרליה, ניו זילנד וקנדה.

אם לא די בכך, מי שמתגורר ועובד באחת ממדינות האיחוד, יהיה זכאי לפי עמידה בתנאים, גם לתנאים סוציאליים כמו סיוע למשפחה חד הורית, דמי אבטלה, הפרשות לפנסיה, שירותי רפואה מסובסדים, גמלת נכות ועוד. לצד זאת, ישנם יתרונות נוספים כגון הטבות מכס, הטבות מס, הלוואות לרכישת נדל"ן במדינות האיחוד, ועוד.

מספר מונחים שכדאי להכיר בדרך לאזרחות האוסטרית

  • נוטריון – חלק מהמסכים המוגשים לשגרירות האוסטרית מחייבים תרגום נוטריוני. נוטריון הינו עורך דין בעל הסמכה ייחודית ממשרד המשפטים, המאפשרת לו לערוך, לאשר ולאמת מסמכים מסוימים. בין היתר, הנוטריון אמון על אישור נכונות תרגומי מסמכים, אישור נכונות העתקי מסמכים, אישור תצהירים והצהרות, ועוד. לפיכך הוא מהווה חלק בלתי נפרד מהתהליך, ובמשרדנו עובדים נוטריונים ומתרגמים הנותנים מענה שלם לעניין זה.
  • אפוסטיל – מדובר באישור בינלאומי עבור תעודות (לידה, נישואין וכדומה) שהוציאה מדינה מסוימת ומועברות לידי רשויות במדינה אחרת. כלומר, ישנם מסמכים שאותם יכול לאשר נוטריון, וישנם מסמכים אחרים המחייבים אישור אפוסטיל שניתן במקרה הזה על ידי משרד החוץ הישראלי. תפקידה של החותמת הוא לאשר כי התעודות הינן מקוריות, רשמיות והונפקו על ידי הרשויות המוסמכות בישראל. בנוסף, האפוסטיל מאשר כי הנוטריון החתום על המסמכים והתרגומים השונים, הוא אכן בעל סמכות לעשות זאת.
  • מסמכים אוסטריים – על מנת להוכיח את העמידה בתנאים, יש כאמור לבצע עבודת תחקיר, הכוללת לא פעם גם מסמכים מהרשויות האוסטריות. למשל, המונח meldezettel בו משתמשים גם בימינו, מתאר מסמך רישום תושב או אישור רישום במקום מגורים. לעומת זאת, Heimatschein הינה תעודת אישור אזרחות שהייתה נהוגה בעבר באוסטריה. אמנם, כיום כבר לא מנפיקים את התעודה הזו, אך מכיוון שמדובר במסמכים הנוגעים לעבר הרחוק, ייתכן שהיא תהווה חלק מהם.

לפרטים נוספים – פנו אל משרדנו

מעוניינים לברר את זכאותם לאזרחות אוסטרית? אם כן, פנו אלינו ונבצע את הבדיקה ללא עלות או התחייבות. כמו כן, ניתן לפנות אל משרדנו כדי להתחיל בתהליך של הוצאת האזרחות והדרכון, שמבוצע בצורה יעילה, נוחה וחלקה. לפרטים נוספים, לבירור זכאות ולהתחלת התהליך, פנו אל משרד עורכי הדין פינקו ברקן בטלפון 03-6444500.

0 +
שנות ניסיון